Amerika je velká země a leckde silnice nejsou. Lidé přepravují nejrůznější zboží a nejčastěji k tomu používají velký truck. Z našeho pohledu nafouknutý pick-up. A teď si mohou dělat zálusk na jedno elektrické monstrum.
Rivian je naprosto neznámá firma z Illinois. Tedy zatím, od pátku se to asi změní. Na autosalonu v Los Angeles totiž Rivian ukáže prototyp pick-upu R1T. Auto má famózní parametry, přitom vypadá vcelku normálně. Tedy má normální proporce, předek a zadek je správně elektricky ujetý. Světla jsou jak gumové návleky na starém nárazníku a ten představuje světelný pás. Vpředu umí měnit barvu, vzadu dělá koncová světla.
Z praktické stránky to není vůbec špatné. Auto uveze 800 kilo nákladu a utáhne pět tun, což je sice míň než u běžných trucků, ale pro běžné použití dostatečná hodnota. Navíc se náklad nedává jen na korbu ale i pod přední kapotu a i do zvláštního tunelu za zadními dveřmi. Nezvyklé, ale praktické řešení. Uvnitř to také není žádná divočina, prostě solidní auto, které vypadá docela sériově.
Motory má R1T čtyři, v každém kole jeden, takže je to čtyřkolka. Výkon je šílený, od 300 do 562 kW podle verze. Ty výrobce odstupňoval podle kapacity baterií. Základ má 105 kWh, špičková verze dokonce 180 kWh. Dojezd je famózní, od 370 do 620 kilometrů. To už je použitelné. Rychlonabíječka pak dodá energii na 300 kilometrů za 30 minut. Super!
Má se Tesla bát? Ano, má. Mají se bát u Fordu, GM a FCA kvůli konkurenci jejich trucků? Ne, zatím nemusí. Tesla také chce dělat pick-up, aby ne, když je to nejprodávanější kategorie aut v USA. Ale Rivian by ji mohl předběhnout. A klasická konkurence zatím může zůstat v klidu. Sice ani osmiválce se na R1T nechytají výkonem, ale jsou podstatně levnější. Rivian totiž slibuje ceny od 70 000 dolarů, což je hodně. Za to jsou dvě F150, nebo jedna a půl s lepší výbavou a silnějším motorem.
Pokud se teď podivujete, co je to za garážovou firmu, tak zase tak amatérská společnost to není. Dokonce má už rok koupenou fabriku po Mitsibishi, takže vyrábět má kde. A podle všeho má i nějaký kapitál, aby výrobu v nějaké míře do roku 2020 rozjela. To je totiž termín, kdy by se první pick-upy měly dostat k zákazníkům.
Ale znáte to, Tesla také hlásila různé termíny a pak se to táhlo a táhlo… Jinak Rivian má s Teslou jednu věc společnou, předobjednávky bere jen s tisícidolarovou platbou. Takže když můžete tisíc „babek“ obětovat, tak to zkuste. Vypadá to hodně zajímavě.