Letecká doprava se za posledních 15 let úplně změnila. Z luxusního zboží, které si běžný zákazník mohl dovolit jen občas, se stal produkt dostupný každému a v podstatě kdykoliv. Letenky po Evropě stojí třeba jen několik stokorun, Do Asie či přes Atlantik do USA se už dá dostat za 6 000 korun. Jenže letecká doprava se změnila i v tom, že z dřívějšího úplného zákazu elektroniky na palubě se srovnala s dobou. Letadla jsou čím dál častěji vybavena připojením na internet a zásuvka či USB port už není nic výjimečného.
Jenže zlatá doba „připojených“ letadel může rychle skončit. Od 21. března si nesmí vzít pasažéři na palubu vybraných spojů nic jiného než mobil. Tablety, notebooky, fotoaparáty – vše se musí odbavit do nákladového prostoru. Nařízení platí pro lety mezi vybranými letišti v Africe, na Blízkém východě a Arabském poloostrově na straně jedné a všemi letišti v USA a Velké Británii. Pokud si říkáte, že se nás to netýká, že málokdo poletí do Británie nebo USA oklikou, tak máte pravdu, přestože to tak výjimeční není. Jenže problém, který původně vypadal jako rozmařilost nové americké administrativy bude mnohem komplikovanější. A je dost pravděpodobné, že omezení bude přibývat.
Attention all passengers ? pic.twitter.com/5IKe8A8Y8y
— Royal Jordanian (@RoyalJordanian) March 22, 2017
Nařízení nebylo avizované dlouho dopředu, v podstatě se o něm svět dozvěděl den dopředu. Což je docela překvapivé, u podobných nařízení je nutné zajistit, aby nařízení nebylo jenom na papíře a bylo v praxi funkční. Původně se navíc mluvilo jen o letech do USA a tak se spekulovalo, že za tím stojí nová americká administrativa prezidenta Trumpa. Ten se už dvakrát snažil dekretem omezit cestování lidí z vybraných zemí blízkovýchodního regionu, zatím to ale pokaždé pozastavil soud.
Jenže jak se ukázalo, nařízení platí i pro cesty do Británie, což se za prvé týká mnohem více letů a za druhé, tady se asi s žádnou truc akcí úřadů počítat nedá. Takže se musíme domnívat, že jde opravdu o bezpečnost. Opět jsou zde varianty. Buď mají úřady informace o nebezpečí, které by třeba notebooky v rukou teroristů mohly představovat. A nebo je zde obava, že kontroly na vybraných letištích nejsou dostatečné.
První varianta se těžko ověřuje a stejně tak těžko rozporuje. Do notebooku se trhavina dá schovat i proto se už nějaký čas veškerá elektronika na letištích musí vyndat ze zavazadel a rentgenuje se samostatně. Stejně tak není neobvyklé, že cestující musí prokázat, že zařízení je funkční. Neletících vybitých telefonů a notebooků už tady bylo dost. Pokud by první teorie byla pravdivá, existuje riziko, že výbušninu v současné době nelze běžnými způsoby v elektronických přístrojích stoprocentně odhalit.
Z toho vyplývá, že nařízení se může docela rychle rozšířit na většinu letů. Což by znamenalo konec práce v letadle a zábava by se omezila na instalované zábavní systémy a mobilní telefony.
Pokud připustíme druhou teorii, tak bychom se celoplošného zákazu asi nedočkali, ale mohl by se rozšířit na další lety z „nebezpečných“ letišť. Jenže v seznamu neschválených letišť (celý je na konci článku) je třeba i dubajské letiště nebo letiště v Abu Dabí. Do Dubaje pak létá každý den z Prahy linka Emirates, což by se dotklo desítek tisíc cestujících Čechů ročně. To samé platí pro istanbulské letiště, kam z Prahy létají Turkish několikrát denně. Opět by se to dotklo desítek tisíc cestujících ročně.
#electronicsban pic.twitter.com/U3S7sdkipy
— Royal Jordanian (@RoyalJordanian) March 23, 2017
V seznamu deseti letišť jsou totiž docela frekventovaná letiště a právě dubajské nebo sousední v Abu Dabí nebo nedaleké v Kataru rozhodně nelze považovat za letiště s nedostatečnou kontrolou. Třeba v Dubaji a v Abu Dabí jsou dokonce na letech do USA předsunuté kontroly americké imigrační kontroly, takže na letech do USA projde cestující imigrační kontrolou už v Dubaji nebo Abu Dabí a v USA vystupuje jako z domácího letu. Tedy okamžitě dveřmi ven z letiště.
Pokud je tedy nový zákaz důsledkem bezpečnostní hrozby, může to výrazně ovlivnit leteckou dopravu na několik let dopředu. V podstatě nejlepší zprávou by bylo, kdyby se jednalo o truc podnik amerických a britských úřadů. Bohužel, vypadá to, že problém je hlubší a omezení se bude spíš rozšiřovat.
Cairo International Airport, Káhira, Egypt
Ataturk Airport, Istanbul, Turecko
King Abdulaziz International, Džida, Saudská Arábie
King Khalid International, Rijád, Saudská Arábie
Kuwait International Airport, Kuvait
Mohammed V International, Casablanka, Maroko
Hamad International, Doha, Katar
Dubai International, Dubaj, Spojené Arabské Emiráty
Abu Dhabi International, Abu Dabí, Spojené Arabské Emiráty
Kde se dozvíte víc
Australský zpravodajský server rozebírá, co může pro vaši elektroniku její zákaz na palubě znamenat.
News.com.au (anglicky)Britský Guardian vysvětluje důvody zákazu laptopů. Bezpečnostní složky totiž odhalily jistý plán teroristů.
Guardian.com (anglicky)Portál Skyscanner vysvětluje, co může zákaz znamenat pro cestující.
Skyscanner.com (anglicky)