Létání nikdy nebylo levnější. Přesto můžete ještě hodně ušetřit

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Současná ekonomická situace létání přeje. Na trhu je hodně nízkonákladových společností, ropa je levná, lidé cestují stále více a boj o ně tlačí ceny letenek dolů. Přesto lze létat ještě levněji.

USA za 10 000, dálný východ či Jižní Amerika za 12 000 nebo po Evropě za několik stokorun? Ano, ceny letenek jsou poslední dva roky velmi výhodné. Ne že by za podobné sumy nešlo létat i dříve, ale jen v akci nebo v „akci“, což si vysvětlíme za chvilku. Dnes jsou ceny již delší dobu konzistentně nízké. Faktorů je víc: konkurence, levná ropa a i dobrá vytíženost. Ty faktory jsou důležité, dříve ceny hodně kolísaly, zčásti kvůli nestabilním cenám paliva, z části kvůli hospodářské krizi. Letecké společnosti nedokáží linky rušit ze dne na den, takže když zájem zákazníků opadl, byly aerolinky ochotné prodávat letenky pod náklady, jen aby nelétala úplně prázdná letadla. Po čase ale linky zredukovaly a v omezené nabídce ceny razantně rostly. Dnes je naštěstí situace stabilní.

Přestože základní ceny jsou výhodné, tak se dají letenky kupovat ještě levněji. Hledání levných letenek je dnes velmi oblíbený sport mnoha cestovatelů a proto existuje velké množství portálů, které se nabídkou výhodných letenek zabývají. Specializují se na různé oblasti, výhodou, že hodně jich je českých a i ty mezinárodní ukazují nabídky vhodné pro středoevropany.

Tyto „akční“ letenky mají dvojí původ. Jsou mezi nimi letenky, které samotné aerolinky nabízí v akci. Díky různým portálům, které je programově vyhledávají, se k nim snadno dostane každý. Protože hlídat všechny nabídky by bylo velmi obtížné. A pak je tu jakási šedá zóna. To jsou letenky, které byly z různých důvodů špatně naceněné. Nejčastějším důvodem chyb je buď špatné zavedení či nacenění letenek do globálních rezervačních systémů.

Druhou a častější chybou, která na druhou stranu nevylučuje ani první případ, je chybná konstrukce ceny ze strany letecké společnosti. To je totiž tak: dnes se ceny letenek skládají se samotného tarifu, různých poplatků (bezpečnostní, letištní, atd.) a pak je zde důležitá složka a tou je palivový příplatek. S tím letecké společnosti přišly v minulém desetiletí s rozkolísanou cenou ropy. Aby nemusely zdražovat tarify, tak jen variabilně přidávaly palivové příplatky.

Následně společnosti zjistily, že rozdělení cen letenek na různé části má i další výhody, což je ovšem na samostatnou analýzu. Ale vzpomeňme to nejjednodušší a to jsou bonusové letenky. V podstatě zdarma jako výhoda, ale palivový příplatek si zákazníci zaplatí. A často to je opravdu hodně peněz. V každém případě, třeba na letech přes Atlantik mezi Evropou a USA v podstatě všechny společnosti mají letenky naceněné tak, že samotný tarif je mnohem menší část celkové ceny než palivový příplatek. Příklad: cena letenky je 12 000 korun, samotný tarif je 3 000 korun, letišní poplatky 2 000 korun a palivový příplatek je 7 000 korun.

A právě tato na první pohled podivná konstrukce sebou nese pro akční letenkáře výhody. Při naceňování letenek se totiž občas stane, že palivový příplatek z ceny vypadne. Buď globálně, nebo jen u některého z prodejců. Aerolinky chybné letenky obvykle uznávají, ale tomu se budeme věnovat v dalším dílu seriálu.

Pamatujte však, že levné letenky, ať už akční nebo „akční“ vyžadují i něco od cestovatelů. V každém případě to je časová flexibilita a v podstatě i chuť cestovat tam, kam je to zrovna levné. Kdo toho nemá nacestováno hodně, bude z počátku jako v cukrárně. Nabídek je dnes spousta a vybrat si, když nemáte výrazné preference, je snadné. Možná až moc. Pokud hledáte něco konkrétnějšího, budete hledat déle. Ale v podstatě jednou za rok se objeví akce kamkoliv po světě. Horší to je, když máte na dovolenou pevný termín. Když je to exponovaný čas, žádná akce přijít nemusí.

Sdílet.

O autorovi

Komentáře jsou uzavřeny