Odpověď je jednoduchá, pokud vám jde o cenu, tak už teď je většinou pozdě. U letenek je to totiž tak, že čím dříve, tím levněji. Tedy obvykle. Pojďme se na to ale podívat podrobněji.
Letenky jsou věda. Velká věda a letecké společnosti na to zaměstnávají kupu lidí a používají sofistikované počítačové systémy. Základní princip je jednoduchý, na poslední chvíli se letenky nevyprodávají. Důvod je prostý, kdyby cestující věděli, že na poslední chvíli nakoupí levněji, tak by toho často využívali. A to je pro letecké společnosti smrt. A nejde jen o peníze, jde i o plánování a mnoho dalších aspektů.
Letecké společnosti tak obvykle nabízí nejlevnější letenky v momentě, kdy je dají do prodeje. A to je obvykle 6 až 11 měsíců před letem. Spíš je to ale v blocích, takže na léto se začínají letenky prodávat už předchozí rok na podzim či v zimě. To už je totiž znám letový plán a zhruba naplánovaná kapacita.
A teď záleží, jaký je o letenky zájem. Když je velký, tak už obvykle cena jen poroste. Ale i to není tak jednoduché. Letenek je víc druhů: promo tarify, částečně či plně flexibilní tarify, tarify, které lze refundovat a u běžných aerolinek i různé třídy. Ekonomická, byznys a u dálkových linek i první třída. Ale držme se těch nejlevnějších, což jsou obvykle promo tarify a vraťme se do doby několika měsíců před létem. Různým typům letenek se budeme podrobně věnovat někdy příště.
Od zahájení prodeje uběhlo několik měsíců a nabízené promo tarify jsou už vyprodané, ceny rostou. Přesto je stále šance na dobrou cenu. Letecká společnost totiž může v akci vypustit další část promo letenek a nebo prodeje nejsou tak dobré a tak je společnost nabídne v akci. Jenže na takové akce je pro letenky na léto na konci května už obvykle pozdě. Především v rámci Evropy a blízkého okolí.
Trochu jiné je to u letenek pro dálkové linky. Léto je sice v Evropě považované za sezónu i u dálkových letů, ale s ohledem na počasí ve většině oblíbených destinací to není tak horké. Akce se tak mohou objevovat průběžně. Spoléhat na to nelze, ale najít se dá. Především, když jste flexibilní v datech i v destinacích.
Takže akční ceny letenek jsou už pryč, je ještě šance na nějakou velmi výhodnou cenu? Ano, je. Ale na běžných letenkových portálech je nehledejte. Musíte se poohlédnout u cestovních kanceláří. Zájezdy totiž fungují jinak než letenky. U zájezdů v posledních letech platí, že slušné ceny jsou na začátku prodeje (opět obvykle podzim předchozího roku, nejpozději do ledna) – nabídky jsou obvykle označené first moment. Pak jsou dobré ceny na poslední chvíli, což určitě budete znát jako last moment.
Na poslední chvíli to sice v posledních letech není tak dobré jako dříve, ale především v okrajových částech sezóny je nabídka stále slušná. Obvykle je to lepší v červnu a na začátku července než na konci sezóny v září. Buď se můžete porozhlédnout po celých zájezdech (což nemusí být v podstatě špatná volba, pokud nechcete příliš cestovat) a nebo i po výprodeji letenek na charterové lety.
U zájezdů totiž platí, že kanceláře si objednají část kapacity letadla (a hotelů). Pokud prodeje nejdou dobře, je pro cestovní kanceláře lepší vyprodat místa i se ztrátou, protože ta je stále nižší, než ztráta za vůbec neprodaná místa, za které cestovka už dávno zaplatila. Počítejte však s tím, že zbývajících letenek je většinou jen pár a hledají se hůř, protože musíte projíždět weby jednotlivých cestovek.
Výše uvedené rady pro zájezdy platí primárně pro český trh. Pokud vám nevadí cestovat z Německa, tak počítejte s mnohem bohatší nabídkou a to jak zájezdů tak i letenek. Ale pozor, nejbohatší nabídky jsou z velkých letišť jako Mnichov, Frankfurt nebo berlínských (počítáno s dobrou dostupností z Česka). Najde se něco i z nejbližších Drážďan nebo Lipska, ale ceny jsou obvykle vyšší a nabídka menší. Za vyzkoušení stojí i nabídka polských cestovek, polský trh je obrovský a nabídka velmi široká. Ale na letiště je to kus cesty.
Při objednávce zájezdů a nebo lastminute letenek přes cestovky ale počítejte, že obvykle se nejedná o online prodej. Objednáte a potvrzení přijde klidně za den či dva. Počítejte s tím hlavně u zájezdů na poslední sekundy, tedy den dva před odletem.