Tu reklamu jste v televizi už určitě viděli. Trivago najde ten nejlepší hotel, alespoň to tak tvrdí. No, možná ano, možná ne.
Trivago je jeden z agregátorů nebo meta vyhledávačů, které na internetu můžeme najít. Dalšími velkými jsou (v případě hotelů) Kayak (v mnoha mutacích) nebo Hotelscombined. Poslední z nich je samostatnou australskou firmou, první dva patří do největších světových koncernů. Na trhu jsou i další, třeba Momondo.
Trivago je původně německé, ale patří pod americkou Expedii, spolu třeba s Hotels.com, konkurenční skupina Priceline vlastní Kayak a k tomu třeba u nás velmi dobře známý Booking.com. První výhrada tedy směřuje k tomu, že každá ze skupin vlastní další hotelové rezervační weby a ty může upřednostňovat. To ale neznamená, že neuvádí konkurenci, v každém případě, vždy vyzkoušejte minimálně dva agregátory.
V principu se při vyhledávání hotelu opravdu vyplatí nahlédnout do některého z agregátorů. Minimálně pro inspiraci a pro přehled. Který je lepší, lze těžko určit. Někdy ten, někdy onen. Hotely ale i letenky a auta v půjčovnách jsou komodity, kde je velký výběr, ale zároveň velká konkurence a často nejasná pravidla. Tak třeba, některé portály uvádí cenu bez daně, některé s daní. Pokud to agregátor nezohlední, tak to výsledky značně znepřehlední. Příklad? Třeba Booking a Agoda. První obvykle uvádí ceny s daní, druhý bez daně, přitom oba patří pod Priceline. Aby to ale bylo ještě složitější, tak třeba ceny hotelů v USA jsou téměř všude uváděné bez daně, naopak ceny v Evropě jsou většinou uváděné s daní. Pokud tedy portál neuvádí všechny ceny bez daně.
Dalším problémem agregátorů jsou neaktuální výsledky. Obvykle uvidíte nižší ceny, než jaké následně nabídnou konkrétní rezervační portály. Důvodů může být víc. Hlavní je neaktuálnost, agregátoři projíždí ceny průběžně a v mnoha případech mají třeba týden staré výsledky. A pak je tu možnost, že nižší ceny uvádějí záměrně. Především pokud tak mohou vyzdvihnout nabídku portálu ze stejné stáje.
Ceny srovnávají roboti, kteří ne vždy dokáží posoudit srovnatelnost nabídky. Občas se spletou v názvu hotelu, takže když někde uvidíte výrazně nižší cenu jedné nabídky nad dalšími, často to bývá úplně jiný hotel. Často se pak stává, že nabídka agregátora není na rezervačním portálu dostupná. Pokud se to u některé destinace opakuje, zvolte jiného agregátora, jinak si hotel nenajdete. Roboti také špatně odlišují úrovně pokojů, případně další služby v ceně (snídaně, internet, parkování). Ty se mohou cenově výrazně lišit. Proto zkoušejte i nabídky s vyšší cenou, můžete dostat mnohem víc a ve výsledku ušetřit.
Nenechte se zmást velkými slevami, které agregátoři rádi u nabídek uvádějí. Rozdíl je obvykle jen mezi nejnižší a nejvyšší cenou pro daný hotel. Jenže ty nejvyšší ceny jsou obvykle nereálné. Může to být hra, kdy některé weby nemají úkol prodávat, ale jen vzbudit dojem, že je draho a vy tak s jinou nabídkou hodně ušetříte. Obecně platí, že ceny se dnes už příliš neliší. Rozdíly jsou tak způsobené rozdílnými produkty – tedy různými typy pokojů a jinými cenami služeb.
V posledních dvou třech letech se vyplatí u hotelů z velkých hotelových řetězců nahlédnout na jejich weby a ověřit cenu u nich. Tu agregátory většinou nezohledňují a nabízí jen přeprodejce. Obvykle asi moc neušetříte, ale můžete dostat za stejné peníze lepší pokoj, nebo snídani v ceně. Někdy to vyžaduje registraci do programu té které hotelové sítě. Ale to je jen pár minut času, registrace je zdarma.
Takže najde Trivago vždy ten nejvýhodnější pokoj? Ne, vždy rozhodně ne. Hledejte i jinde, vyplatí se to.