V posledním čtvrtletí roku se tradičně daří Applu. Má to své důvody, Apple představuje novinky právě pro předvánoční trh, naopak konkurence má své klíčové modely dávno vystřílené a před Vánoci prodeje vylepšují slevami. Nejinak tomu bylo loni, Apple byl opět největším výrobcem smartphonů na světě. Meziročně dokonce Apple mírně zvýšil náskok na druhý Samsung.
V celoročním srovnání se ale směje Samsung. Je stále světovou jedničkou a to s docela velkým náskokem. V tomto případě naopak Samsung meziročně náskok na druhý Apple zvětšil, produkce Applu stagnovala. Apple prodal 215,8 milionu iPhonů, Samsung pak 317,5 milionu smartphonů.
A co celý trh? Tady je situace následující: loni se podle agentury Strategy Analytics na celém světě prodalo 1,5 miliardy smartphonů. To je rekordní výsledek – meziročně víc o 1,3 procenta, nikdy jich víc za jeden rok nebylo. Jenže není všechno zlato… Právě poslední čtvrtletí připravilo výrobcům drobné či spíš středně velké vrásky. Meziročně se prodeje za poslední kvartál propadly o výrazných 8,8 procenta. A to je hodně.
Výsledky za letošní první čtvrtletí ukážou, jestli je to trend, nebo jen vychýlení. Ale my se přikláníme spíš k tomu prvnímu. Trh je nasycený a výměna přístrojů na velkých trzích není tak rychlá, jak by si výrobci přáli. I to má své důvody. Modely z posledních dvou let jsou již tak dobré, že pokud se telefon nerozbije, není zásadní důvod kupovat nový. Především u top modelů jsou i dnes dva roky staré modely stále dostatečně výkonné a novinky zase tolik zásadně nového nenabízí.
Rozdílovým hráčem mohou teď být rozvojové země, kde trhy ještě nasycené nejsou. Jenže s ohledem na tamní kupní sílu se boj bude odehrávat na poli levných přístrojů a to je doména především čínských výrobců.
Čímž se oklikou vracíme k žebříčkům za loňský rok a loňské poslední čtvrtletí. Za giganty Samsungem a Applem jsou už jen čínské značky. Tedy alespoň do pátého místa, které agentura Strategy Analytics zveřejnila. Třetí je Huawei, čtvrté Oppo a páté Xiaomi. A je to taková vlastní čínská liga.
Třetí Huawei má náskok, meziročně prodal víc, konkrétně 153 milionů smartphonů. Ovšem v kvartálním porovnání si pohoršil a to skoro o 10 procent. Čtvrté Oppo si meziročně polepšilo na 118 milionů smartphonů, v porovnání posledních čtvrtletí ale stagnovalo na stejných číslech.
Skokanem roku je Xiaomi. To rostlo meziročně i mezikvartálně skoro na dvojnásobek. Za celý rok značka prodala 91 milionů smartphonů. Pokud tento trend vydrží, probojuje se na čtvrtou příčku.