Volkswagen má problém a ten se jmenuje ASEAN

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Volkswagen je aktuálně světový výrobce automobilů číslo 1. O první příčku se přetahuje s Toyotou a dotírá na ně aliance Renault Nissan. Letos v lednu dokonce Renault Nissan předběhl Toyotu a roste z první trojky nejvýrazněji. Kdysi obří General Motors je s velkým odstupem až čtvrtý.

První příčka Volkswagenu je tak v ohrožení, rozhodně ji nemá jistou po celý letošní rok. Volkswagen je silný na většině světových trhů, ale jeden zcela vynechává. V Asii je silný v podstatě jen v Číně. To je sice obří trh a dělá Volkswagenu radost, ale potenciál jihovýchodní Asie je obrovský a na dalších tamních trzích německý výrobce chybí. Prakticky tam přítomný není.

ASEAN je uskupení zemí jihovýchodní Asie (Thajsko, Malajsie, Vietnam, Indonesie a dalších, kde se v roce 2017 vyprodukovalo přes čtyři miliony automobilů a prodalo téměř 3,4 miliony aut. Drtivě zde vedou japonské značky, z evropských prakticky žádná přítomná není, v Thajsku má menší podíl Ford, který tam vyrábí některé modely (Ranger) i pro evropské trhy.

Největším trhem zemí ASEANu je Indonesie, kde se loni prodalo 844 000 aut, v Malajsii to bylo přes půl milionu a v Thajsku 400 000. Indonesie je pak regionálně i největší producent, loni se tam vyrobil téměř milion aut, v Thajsku pak 818 000. Z toho vyplývá, že země produkují i na export.

Naopak import mimo ASEAN je ve všech těchto zemích zatížen vysokými cly. Ty tolik nevadí u luxusních značek, přesto třeba BMW v Thajsku vyrábí či spíš montuje v omezené míře některé své modely. Ovšem u obyčejných vozů jsou cla tak výrazná, že z nich dělají naprosto exotické zboží.

Takže konkrétně Volkswagen za loňské první pololetí prodal v Indonesii 231 automobilů. Ne to není chyba, opravdu v celé dvěstěmilionové zemi prodal Volkswagen jen 231 aut. . První Toyota za stejné období téměř 200 000 aut. Z první světové trojky se v Indonesii moc nedaří ani Renaultu s Nissanem. Renault prodal 209 aut, Nissan necelých 10 000. Nissan je ale silný v Thajsku a v dalších zemích regionu.

Volskswagen tak má na mapě velké bílé místo. Trhy ASEANu porostou, země bohatnou a tamní trh je nenasycený. Kvůli tomu si na tamních trzích drží vysoké ceny i ojetá auta. To se ale bude postupně měnit. Některé země regionu budují infrastrukturu, aby silnice pobraly víc aut a naopak redukují počet všudepřítomných motocyklů. A Volswagen u toho není a ani žádná jeho značka. Ostatně, to platí i o Indii, ale tam Volkswagen včetně Škody už zázemí budují, ale zatím se jim nedaří.

Sdílet.

O autorovi

Komentáře jsou uzavřeny