Pokud je vám méně než 20 let, asi CD nebo DVD budete znát, ale bude to pro vás těžké retro. A máte pravdu, retro to je. Ti, kdo jsou starší, mohou tiše zavzpomínat, jak si pro novou desku zašli do prodejny hudebnin, nebo, pokud to bylo něco hodně populárního, třeba do nějakého hypermarketu.
Sice i dnes se nějaká ta CD a DVD dají v obchodech koupit, ale je jich stále méně. Hudba i filmy se stěhují na internet a prodeje fyzických nosičů klesají. Na největším světovém trhu v USA klesly prodeje – vyjádřeno v tržbách – za posledních 17 let více jak desetkrát. A to je obrovský pokles.
Mnoho domácností ani nemá přehrávač, kde by fyzické nosiče přehrál. Už to prostě není potřeba, hudba i filmy se streamují z internetu a uchovávají na digitálních úložištích: v přehrávačích, na pevných discích a podobně. A to často nikoliv doma ale na vzdáleném serveru v cloudu.
V případě CD a DVD stále není problém přehrávač koupit, ale v prvním případě se pomalu produkce přesouvá od levných přístrojů k high-endovým přehrávačům. Kupující se totiž rekrutují především ze sběratelů, kteří své sbírky na cloud přenášet nechtějí.
Jenže nová CD si budou muset kupovat čím dál tím víc jen on-line, v mnoha kamenných obchodech je už nenajdou. Největší americký maloobchodní řetězec s elektronikou Best Buy například přestane CD prodávat od poloviny roku. Nad prodejem CD lavíruje i americká maloobchodní dvojka Target, který by sice CD na svých pultech nechal, ale chce dodavatelům platit jen za opravdu prodané kusy. A to se logicky distributorům nelíbí.
Ale je tu jeden paradox, Best Buy nechá na pultech klasické vinylové desky. Tento nosič, který nástup CD v druhé polovině osmdesátých let téměř smazal z povrchu zemského, už dávno chytil druhý dech. Přestože je to v dnešní době totální anachronismus a samotné přehrávání desek je hodně nepohodlné, tak možná právě proto se stále více hudebních fanoušků k deskám vrací. Dodejme, že jedním z největších světových výrobců vinylů je společnost GZ Media v Loděnicích u Berouna.