Fiat na rozcestí, s méně modely to snad už ani nejde

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Fiat brilantně vybruslil z automobilové krize před deseti lety. Podařilo se mu ovládnout americké značky Dodge, Chrysler a Jeep. Všechno to jsou tradiční výrobci, dnes se ale výrazně daří především Jeepu.

Sergio Marchionne je výborný manažer a taky známý – nekorektně řečeno – tlučhuba. Když něco říct chce, tak to řekne. Ač je jasné, že je to jenom PR, nikoliv reálná věc. Nedávno chtěl koncern slučovat s nějakým konkurentem, jindy sliboval modelovou ofenzívu. A ta je prý na řadě i teď. Byla by potřeba, nabídka všech značek je jak noty na buben, sama pauza.

Začneme u Fiatu. Ten loni globálně prodal 1,5 milionu, což není úplně málo, patří mu celosvětově patnáctá příčka. Ale hodně prodejů proběhlo mimo domácí Evropu. A není se čemu divit, on na starém kontinentu nemá moc co prodávat. V podstatě má tři modely: Tipo, Pandu a rodinu 500. Dobře, 500L a 500X můžeme také považovat za svébytné modely, ale až na Tipo a 500X to jsou z dnešního pohledu v podstatě vykopávky.  Elko je na trhu šest let, pětistovka 11 let a Panda sedm let. Po třinácti letech se doprodává Punto, jehož výroba končí.

Navíc se Marchionne nechal slyšet, že v Turecku vyráběné Tipo nesplňuje prodejní cíle, které od něj automobilka očekávala. Panda je v podstatě italský model, jinde je příliš drahá, takže když pro Fiat, tak pro pětistovku. Ta obyčejná se prodává stále výborně a věk na tomto retro modelu vidět není a jen tak nebude.

Pokud budeme féroví, ještě přidáme Mazdu MX5, tedy pardon, Fiat 124 Spider a Mitsubishi L200 alias Fiat Fullback. Ale to jsou okrajové modely, které prodejní čísla moc nezvednou. Lancia je v podstatě mrtvá a Alfa Romeo se drží nad hladinou jen silou italské vůle. Ale žije. Toť je v Evropě vše, nepočítaje užitková auta Qubo, Doblo a Talento, když ten poslední je překapotovaný Renault.

Pak tu máme americkou část koncernu. Kdysi slavný Chrysler loni vyrobil pouze 188 000 aut, což je na tak tradiční značku velmi málo. Ale on nemá co vyrábět, má v podstatě dva modely. Malý Chrysler 200 se jen doprodává (přestože je to docela nové auto a navíc i vcelku pohledné). Přitom to spolu s Dodge Dart byl příklad globálního modelu, obě auta stála na platformě Fiatu. Dvoustovka se vyráběla jen dva roky! Dart o rok déle. Takže Chrysler má novou Pacifiku, ta je úspěšná a dědečka model 300. Takže opět samé otázky.

Dodge je na tom o něco lépe, má Chargera a Challangera a k tomu tři MPV či SUV. Loni prodal 450 000 aut.  Pick-upy se prodávají pod značkou RAM (dříve Dodge) a loni jich koncern vyrobil 550 000. Zbývá Jeep a ten je na tom z americké sekce koncernu nejlépe. Loni prodal celosvětově 1,4 milionu aut, tedy skoro jako samotný Fiat. A koncern právě tuto značku chce nadále protěžovat. Má nový Compass, klasický Wrangler je také nový a čeká se na luxusní Wagoneer.

Pokud sečteme prodeje všech značek, je koncern šestý největší výrobce na světě. Ale před ním jsou jednotlivé značky, takový Volkswagen je se Škodou, Audi a dalšími hravě nad deseti miliony, tedy o světelné roky před italskoamerickým koncernem. Uvidíme, kam se Marchionne vydá, měli bychom se oznámení dočkat co nejdříve.

Sdílet.

O autorovi

Komentáře jsou uzavřeny