Boom Technology chystá do pěti let obnovit komerční lety nadzvukovými letadly. K takovému cíli má ale firma stále hodně daleko.
Start-up, jak se Boom Technology z Denveru nazývají, vznikl v roce 2014 a v posledních dvou letech do firmy investovalo několik fondů a i leteckých společností. Firma chce postavit komerční letadlo pro lety nadzvukovou rychlostí.
Což tady už jednou bylo, od sedmdesátých let do roku 2003 brázdily nebe majestátní Concordy (a krátkou chvíli i ruské Tu144). Konec Concordů způsobila taková drobnost, jejich provoz se nevyplácel. V podstatě nikdy. Přestože letenky stály jako v běžné první třídě a často i mnohem víc. Což bylo způsobeno starým designem, pocházejícím z šedesátých let.
Ovšem žádná sláva to asi nebude ani dnes, o to víc překvapí, že letadlo Boom Technology by mělo pojmout jen 55 pasažérů a letenka by měla stát jako v byznysu v běžném letadle, tedy třetinu až polovinu toho co letenky v Concordu. Ten přitom měl přibližně dvojnásobnou kapacitu kabiny. Boom má být navíc rychlejší, takže buď se technologie natolik posunuly, nebo v tom je háček až hák.
Sluší se dodat, že lety nadzvukovou rychlostí mají jistá specifika. Letí se hodně vysoko, nikoliv v běžných cca deseti kilometrech ale okolo 18 kilometrů, kde je vzduch řidší. Let nadzvukovou rychlostí navíc trpí sonickým třeskem, který se za letadlem nese po celou dobu, kdy letí v tomto režimu. Třesk je nepříjemný a často velmi hlučný. Tudíž se nadzvukově nedá létat nad pevninou.
Což byl problém Concordů. Původně měly létat třeba do Asie, ale kvůli třesku se jejich provoz omezil na linky mezi Paříží/Londýnem a New Yorkem, případně další linky přes Atlantik. Prostě tak, aby se třesk rozléhal nad neobydleným mořem. Dolet Concordů pak nebyl takový, aby zvládl bez mezipřistání přeletět Pacifik. Boom slibuje, že jeho soniccruiser to zvládne a navíc moderní technologie omezí sonický třesk na minimum. Což už současné technologie umí, ale musí se změnit pravidla, zatím jsou prostě komerční sonické lety nad pevninou zakázané.
Technologie Boom Technology těžko prověříme, ale informace o tom, že firma vybrala v přepočtu investice za necelé dvě miliardy korun, což by měl být důkaz, že letadlo postaví a do pěti let bude létat, se nám zdají přitažené za vlasy. Ta částka je v leteckém průmyslu naprosto nicotná, vývoj nových letadel stojí desítky či stovky miliard dolarů, tedy řádově víc. Navíc i velké firmy jako Airbus nebo Boeing těžko dostanou letadlo z dřevěného modelu k aerolinkám za pět let. Jen letové testy obvykle zaberou dva roky. A to jde o běžná letadla, nikoliv výjimečné nadzvukové letadlo.
A jak jsou tedy Boom Technology daleko? Mají dřevěný model, mají plány a staví technologického demonstrátora v podobě modelu XB-1. Ten už loni letěl podzvukovou rychlostí a nadzvukově by měl letět asi příští rok. Je to třetinová zmenšenina velkého Boomu a vypadá jako civilní stíhačka. Možná by se z BabyBoomu mohl stát sonický bizjet, ale spíš je to jen testovací mula.
Takže suma sumárum, určitě nejsme skeptičtí k tomu, že by mladá firma – start-up – nemohl postavit sonické dopravní letadlo. Proč ne, když dnes mohou soukromé firmy létat do vesmíru. Úspěchy Elona Muska se Space X jsou tím nejlepším důkazem. Ale přílišný optimismus je v tomto směru nezdravý. Firma má peníze na vývoj a možná na základní testování malého letadla, ale určitě nemají dost peněz na sériovou produkci velkého modelu. A nic na tom nezmění objednávky letadel od Virginu nebo japonských JAL.
Navíc se stejným tématem zabývají i další firmy, přitom na trhu je zcela jasně místo jen na jedno letadlo. Minimálně v nejbližších patnácti letech. Asi nejpravděpodobnější scénář tak je, že Boom Technology vyvine technologie a když to cifršpiónům bude vycházet, tak firmu koupí Boeing nebo Airbus, kteří již mají na produkci jak peníze, tak kapacity.