Tentokrát pro vás nemáme žádnou překvapivou informaci, spíš jen připomenutí, jak se vyhnout zácpám při cestě na dovolenou.
Pokud v létě na dovolenou poletíte, můžete se do letecké zácpy také dostat, ale nic moc s tím neuděláte. Až bude prostor, letadlo poletí. Ovšem to ho musíte stihnout a tady si už sami poradit můžete. A pokud pojedete na dovolenou autem, tak to platí dvojnásob.
Různých navigací je na trhu obrovské množství. Někdo má vestavěnou v autě, někdo přídavnou a někdo preferuje tu v mobilech. První případ zahrnuje pasivní i aktivní navigace. S pasivními nic moc neuděláte, jen si ověřte, že máte aktuální mapy a případně je aktualizujte. Pokud je to ještě možné. S aktivními si ověřte, zda máte předplacený servis a že vám funguje připojení. Ať už má navigace vlastní datovou SIM v autě a nebo si musíte pomoci daty z vlastního smartphonu.
U externích navigací platí v podstatě to samé, jen těch aktivních s možností využívat aktuální data o provozu bude méně. Ale část jich umí alespoň RDS, což trochu pomůže. Opět aktualizujte mapy a případně popřemýšlejte, jestli je navigace ještě vůbec k něčemu. Čas externích samostatných navigací je prakticky u konce, odhadujeme, že do pěti let přestanou existovat.
Nejpraktičtější jsou v tomto směru navigace ve smartphonu. Ale jen ty, které dostávají aktuální data o provozu a tak vás dokážou dostat přes zácpy a uzavřené silnice. Je jich hodně, ale nejlepší dvě jsou Waze a Google Maps. Ta druhá umí navigovat i v off-line režimu, ale ten vás před zácpou neochrání.
Ano, mobilní data vám aktivní navigace žrát budou, ale není jich tolik, aby vás to muselo zruinovat. Pokud si u Google Maps stáhnete dopředu (doma na wi-fi) mapy oblastí, kudy pojedete, mnoho dat ušetříte. Waze jede čistě on-line, takže spotřeba dat je větší, ale na cestu k moři to stejně nebude víc než desítky MB. A to se dá přežít i s českými tarify. Navíc už rok platí, že se v EU žádné roamingové příplatky neplatí. Takže můžete aktivní navigace používat i v zahraničí.
Zácpy v „živém přenosu“ zobrazují obě aplikace, Waze přidává informace o měřených úsecích, radarech a policejních hlídkách. Což může ušetřit hodně peněz. Jen pozor, v některých evropských zemích to není úplně košer, takže v zahraničí opatrně.
Ale nejsme na konci všech problémů. Navigace fungují spolehlivě, ani na ně nemusíte moc sahat, hlasové ovládání už dnes funguje dobře i v češtině. Ale kam s mobilem? Jedním řešením je Apple CarPlay a Google Auto. Jenže to musíte mít moderní mediální systém v autě a k tomu ještě podporu připojení pro uvedené systémy. Má to stále více aut, ale i dost nových to nedokáže. Funkce je většinou za příplatek a někdy na to neupozorní ani prodejce.
Pokud smartphone nepropojíte se systémem auta, najděte si nejvhodnější držák na telefon. Obvykle na sklo nebo na mřížku výdechu větrání. Navigace sice mluví, ale pohled na displej je dost důležitý. A nebo si zajistěte, aby telefon obsluhoval spolujezdec, ale ověřte si, že je mapově gramotný. A pak myslete na energii, navigace se stále puštěným displejem je hodně velký žrout. Takže kabel a externí baterii sebou. A šťastnou cestu.