Překvapivá zpráva se rozletěla víkendovým servisem agentur. Koncern FCA vyměnil generálního ředitele. Místo Sergia Marchionneho se jím s okamžitou platností stal Mike Manley, dosavadní šéf koncernových značek Jeep a RAM.
Sergio Marchionne je legenda. Generálním ředitelem Fiatu se stal v roce 2004 a byl hlavním tahounem převzetí americké skupiny Chrysler v době ekonomické krize. Současný koncern FCA (Fiat Chrysler Automobiles) je sedmým největším výrobcem aut na světě a firmě se daří. Nejúspěšnější jsou právě značky Jeep a RAM, naopak samotný Fiat prochází reorganizací a čeká se, jaké modely přežijí a které nikoliv.
Marchionne, kterému je 66 let, už dříve prohlásil, že ze své funkce odstoupí na jaře 2019, proto na první pohled současná urgentní změna byla hodně překvapující. Jenže Marchionne před třemi týdny podstoupil v Zurichu operaci ramene a pooperační stav se nezlepšoval, naopak se měl koncem minulého týdne prudce zhoršit. Marchionne tak už svou funkci nemohl vykonávat, proto ta změna.
Co přesně se stalo, zatím známo není. V každém případě se automobilový svět musí smířit s tím, že si už nevyslechne břitká a často kontroverzní prohlášení, s kterými Marcionne rozhodně nešetřil (alespoň v pozici generálního ředitele koncernu). Často byl velmi otevřený a nebral si servítky, zároveň nepůsobil jako škrobený manažer, nejčastěji se na veřejnosti ukazoval ve svetru. Svět ho poslouchal, protože měl výsledky a jak se ukázalo, tak často byl o krok či dva před trhem.
V posledních letech Marchionne často vyzýval konkurenty, ať se skupinou FCA spojí, protože podle Marchionneho přežije jen pár největších firem. Marchionne udělal ze ztrátového Fiatu fungující firmu, podařilo se mu rozkročit na obě strany Atlantiku, přestože původní myšlenka nabízet evropské modely v Americe a obráceně funguje jen omezeně a v několika případech selhala. Za Marchionneho prakticky zmizela ze světa kdysi slavná značka Lancia, naopak se koncern snaží vzkřísit druhou italskou legendu Alfa Romeo.
Marchionne odstoupil i z pozice ředitele Ferarri, kde ho nahradil Louis Camilleri a z pozice předsedy představenstva, kde ho nahradil John Elkann. Ten celý koncern kontroluje, je to vnuk zakladatele rodinného klanu Gianniho Agnelliho. Pro doplnění, Elkann sice nemá italské jméno, ale původ ano, stejně jako Marchionne, který má pro změnu dvojí občanství, vedle italského i kanadské, protože jeho rodiče se tam v jeho třinácti letech přestěhovali. Vzdělání získal Marchionne právě v Kanadě.