Z Prahy se můžete proletět opravdovým Boeingem dědečkem

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Boeing 737 je asi nejrozšířenější dopravní letadlo na světě. Poprvé vzlétlo v roce 1967 a vyrábí se dodnes. Samozřejmě aktuální generace má s tou původní společného leda tak základní tvar trupu, přesto je to legenda. Z pražské Ruzyně se můžete proletět nejnovějším modelem ale také jedním dědečkem. Na zajímavost upozornil spotterský profil Centaureax.

V průběhu výroby Boeingu 737 proběhlo nespočet úprav a modernizací, stejně tak existuje velké množství jednotlivých variant podle kapacity kabiny a podobně. Ale pro zjednodušení se rozlišují čtyři základní generace: Original, Classic, Next Generation a Max (podrobně na wiki).

Original už asi moc často nepotkáte. Letadlo je charakteristické podlouhlými motory Pratt & Whitney JT8D a v současné době létá pár posledních kusů na osobních linkách v hodně exotických destinacích Afriky a Jižní Ameriky. Naopak nejnovější Maxy se teprve rozlétávají, například několik kusů letos obdržel a už je provozuje Travel Service, takže při troše štěstí se s nimi můžete proletět na dovolenkovém letu z Česka.

Nás ale zajímá druhá generace Classic. Ta ještě donedávna byla docela běžná a na letadla z této řady stále narazíte relativně často, i když už z nebe postupně mizí. Většina jich bude z devadesátých let, kdy běžela výroba této generace naplno.

Ovšem raritou je prakticky nejstarší stále provozované letadlo z této generace. Provozuje ho společnost Aviolet, což je dceřiná společnost Air Serbia pro charterové lety. Ale právě Air Serbia letadla Avioletu občas používá a létá s nimi i do Prahy. Aviolet má čtyři Boeingy 737-300 řady Classic, všechny hodně staré. Ale tím nejstarším je letadlo registrace YU-AND (historie zde).

Tento létající dědeček poprvé vzlétl v červenci 1985, do provozu se dostal před 33 lety v srpnu 1985. Velmi neobvyklé je, že letadlo v podstatě patří stále stejnému majiteli, původně si ho pořídily jugoslávské JAT Airways, předchůdce současných Air Serbia. Letadlo má dokonce stále stejnou registraci YU-AND, kterou nikdy nezměnilo, i když bylo pronajaté v zahraničí.

Pokud jsme se v rejstříku všech vyrobených Boeingů 737 nepřehlédli, tak tento stroj je aktuálně nejstarší létající v běžném provozu. Na světě létá jen pár starších Boeingů 737 řady Classic. Jenže buď v nákladní verzi a nebo to je letadlo Jihokorejských vzdušných sil, s kterým se rozhodně neproletíte. Pak je tu ještě stroj dnes provozovaný mexickou společností Magnicharters, který má sice nižší výrobní číslo ale první let měl později než dědeček srbské společnosti. Dokonce dříve poprvé letělo i další letadlo Avioletu a to stroj YU-ANI. I to je stále v provozu.

Pokud byste se dědečkem chtěli proletět, tak úplně snadné to není. Pravidelně létá charterové linky z Bělehradu, ale třeba v Praze byl právě včera 15. srpna. Těžko letový plán predikovat, sledujte Flight Radar 24, třeba budete mít štěstí.

Sdílet.

O autorovi

Komentáře jsou uzavřeny