Jimny žije! Legendární teréňáček se za chvíli začne prodávat a všichni, kdo opravdu potřebují pracanta do terénu, se radují. Nám zase učaroval jeho design.
Asi jste Suzuki Jimny už někdy viděli, malý respektive hodně malý off-road krabicoidních tvarů. Žádný fešák, žádný velký krasavec, ale praktický dělník, který v podstatě nemá konkurenci. Nový Jimny přijde na trh do konce roku a bude to čtvrtá generace auta od roku 1970. Ano, čtete správně, teprve čtvrtá. Těch předchozích se zatím prodalo dohromady 2,85 milionu v 194 zemích světa.
Jimny je totiž druh auta, které maká a maká a i desetiletý vypadá stále dobře. Tak proč každých pár let měnit design, restilizovat nárazníky nebo ladit interiér. To jsou totiž věci, které jsou majitelům úplně jedno. Ostatně větší bráškové Jimnyho to se změnou designu také nepřehání. Důkazem je Jeep Wrangler nebo Mercedes řady G. Ten druhý změnil design po desetiletích až letos a vlastně vypadá stále stejně.
Malinké Suzuki je pravověrný rámový off-road s pohonem všech kol. Tedy obvykle, na některých trzích se z různých důvodů prodávala i dvoukolka. To, že je Jimny malinký, souvisí s tím, že to původně byl takzvaný Kei Car, to znamená malinké autíčko podle specifických japonských předpisů. Ale jeho malost je i jeho výhodou. Projede skoro všude, je mrštný a hbitý. I proto je to oblíbené vozidlo závodníků v automobilovém trialu.
Slavná byla především druhá generace, která se vyráběla leckde po světě a stále ji leckde po světě můžete potkat. Jako klasický třídveřový model, se stahovací střechou tak i jako různé pick-upy. Jmenoval se různě, třeba Samurai, ale držme se základního označení Jimny.
Dosluhující třetí generace se stále prodává, ceník je suzukovsky jednoduchý. Jeden motor 1,3 bez turba, pohon všech kol a na výběr manuální a automatická převodovka. K tomu tři výbavy, které se liší spíš v detailech. Cena se liší jen o 50 000 korun, základ stojí 400 000, s automatem a klimatizací 450 000 korun.
Přicházející čtvrtá generace bude mít pod kapotou opět nepřeplňovaný motor. Tentokrát ale s objemem 1,5 litru a výkonem 75 kW a točivým momentem 130 Nm. To není mnoho, ale pamatujme původ auta, v Japonsku měl Jimny často motor hluboko pod litr a v druhé generaci třeba i dvojtakt.
Ale to podstatné je, že design novinky se povedl. Je to opět krabice krabicoidní, s výrazným předkem po vzoru Jeepů. Obliny třetí generace jsou zapomenuty, auto se víc podobá druhé generaci. Nenajdeme na něm žádné kudrlinky, prostě zcela účelné auto. Auto do terénu, které si na nic nehraje, jako tuny moderních SUV, které často ani nemají pohon všech kol, jen jsou prostě nafouklé a do terénu se nikdy nepodívají, což je jejich záchrana.