Chytré je dnes skutečně vše. Od mobilního telefonu ve vaší kapse, až po celá města. Jenže zatímco u telefonu každý chápe, co to znamená, když je chytrý, u obcí už málokdo ví, co to znamená. Někdy to vlastně netuší ani samotné samosprávy.
Chytrý telefon je jasná věc, chytré město, neboli takzvané Smart City, je často zatím hodně neuchopená záležitost. Vždyť se stačí podívat na to, která města jsou na světě považována za nejchytřejší: za vzor bývají dávána města jako New York, Londýn, Barcelona, Paříž, Singapur a další, tedy velké a dobře známé metropole. V žádné z nich si přitom určitě v ulicích nepřipadáte jako „ve smartphonu“.
A o tom to je. Ona chytrost se u měst děje často skrytě, kdesi na pozadí a pomáhá tomu, aby celé město dobře fungovalo. Město nemusí být doslova digitální Mekkou, aby bylo chytré. Roli v „chytrosti“ města hraje veřejná i individuální doprava, hospodaření s energiemi, fungování zdravotnictví, samotná ICT infrastruktura města, fungování samosprávy a mnoho dalšího.
Chytré město – Wikipedie
Chytré město ( anglicky „Smart city“) je koncept, který využívá digitální, informační a komunikační technologie pro zvýšení kvality života ve městech. Zaměřuje se na efektivní využívání stávajících a hledání nových zdrojů, snižování spotřeby energií, eliminaci zátěží životního prostředí, optimalizaci dopravy a sdílení dat pro veřejné účely.
Jde vlastně o to, aby na základě moderních řešení všechny oblasti života ve městě fungovaly hladce a jednoduše, aniž by si lidé uvědomovali, že za tím je spousta technologií. Chytrá města začínají u toho, že dovedou utřídit data, která mají v současnosti k dispozici, zjistí, jaká data ještě potřebují a tato data pak umí správně sbírat a nakládat s nimi. A dovedou je také zpřístupnit podnikatelům nebo různým veřejným iniciativám, aby vznikaly další a další možnosti využití dat a nové služby.
Chytré město není takové město, které si do ulic nainstaluje pár inteligentních LED pouličních lamp s wi-fi hotspoty a lavičky s nabíječkami pro mobilní telefony. Jakýsi moderní mobiliář je jen špičkou ledovce toho, co mohou chytrá města nabízet. Primární je především ona práce s daty. Řadu dat města mohou sbírat vlastními silami, například z kamerových systémů, různých senzorů v dopravní infrastruktuře, ze svých vlastních stávajících databází a podobně. Město ale může využívat i další data: například ta od mobilních operátorů.
Ti totiž mají poměrně přesný přehled o tom, jak a kam se lidé ve městě přesouvají. Ve světě existuje celá řada služeb, které například na základě dat od mobilních operátorů umí předpovídat provoz ve městě nebo vytížení veřejné dopravy a zvládnou například odhadovat dostupnost parkovacích míst v dané lokalitě. Jednou z takových služeb je třeba český eParkomat, který slaví úspěchy i mimo Českou republiku. Takové služby přitom nemusí provozovat města sama, je ale dobré, když je dovedou integrovat do svého fungování.
eParkomat – Poskytujeme informace o dostupnosti parkování
eParkomat se stává světovým lídrem v poskytování informací o dostupnosti parkování, aniž by vlastnil jediné parkovací místo! Využíváme k tomu strategického partnerství s T-Mobile/Deutsche Telekom napříč Evropou a také našeho unikátního algoritmu.
Někdy mohou být tyto služby založeny na senzorech ze světa IoT. Příkladem takových služeb je třeba i služba Odpady, kterou před dvěma lety spustil operátor O2. Senzory v odpadových nádobách automaticky hlásí úroveň jejich naplnění a město tak může lépe plánovat svoz odpadů dle reálných potřeb. O2 samozřejmě na své infrastruktuře dovede nabídnout i mnoho dalších služeb pro chytrá města.
Služba Odpady “ O2 Smart City
Koncept Smart City od O2, Odpadové hospodářství, Doprava, Energetika…
O chytré fungování se snaží v posledních letech i Praha a samozřejmě i další česká města. Ta je mimochodem v různých žebříčcích „chytrosti“ hodnocena velmi dobře třeba za svou veřejnou dopravu: která přitom zrovna neoplývá kdovíjakou úrovní digitalizace. Dopravní podnik například sleduje svá vozidla v reálném čase, ale cestující informace o pohybu spojů získají jen sporadicky. Několik tramvají s wi-fi a klimatizací také nezní jako technicky nejnadupanější vozový park. A přesto Praha boduje, především díky skvěle fungující dopravní obslužnosti a dlouhodobě kvalitnímu plánování dopravy, které by se samozřejmě bez dat dít nemohlo.
Fungování Prahy coby chytrého města má do budoucna pomoci datová platforma Golemio, skrze kterou chce město sdílet data i s veřejností a firmami. Platforma byla spuštěna letos v lednu a data zveřejňuje na webu golemio.cz. Platformu provozuje městská firma Operátor ICT, která má na starosti celou řadu IT projektů ve městě.
Katalog Datové platformy
Veřejný datový portál hlavního města Prahy.
Golemio má pomoci třeba už v samotném urbanistickém plánování nebo třeba v tom, aby se mohli podnikatelé na základě dat rozhodnout, kde například otevřou své pobočky. V rámci otevřených dat je v Praze k dispozici mnoho různých mapových podkladů, od klasických map všeho možného až po mapy hlukové, mapy záplavových území, modely terénu, mapa veřejně prospěšných staveb a mnoho dalšího. Kdokoli pak může tato data zkoumat a využít, čímž by se Praha mohla stát chytřejším městem.
Chytrá města jako taková pak zažijí velký rozmach s nástupem 5G sítí, které umožní nejen rychlou konektivitu pro běžné zákazníky, ale také spolupráci celé řady senzorů a prvků infrastruktury se samotnými uživateli. 5G sítě díky své rychlé odezvě rozšíří možnost řízení dopravy dle aktuální situace, pomohou fungování autonomních aut, a dalším záležitostem.