Hraní her v budoucnosti bude možná stejnou záležitostí, jako dnes sledování filmů online. Nebude potřeba mít fyzické disky ani přehrávače, vše zařídí internet. S dobrým připojením a předplacenou streamovací službou mohou být herní počítače a konzole možná jednou odstaveny na druhou kolej.
Minulost sledování filmů vypadala hodně podobně. Dříve jste na film šli buď do kina, počkali jste si na něj v televizi a nebo si koupili VHS kazetu či později CD/DVD, k čemuž byl potřebný fyzický přehrávač. Přehrávat filmy ve vysokém rozlišení z internetu bez nutnosti mít separátní přehrávač a fyzickou kopii filmu bylo v té době sci-fi, ovšem teď už víme, že pokud si nakombinujete předplatné několika streamovacích služeb, spokujíte se se samostatnými aplikacemi v chytré televizi a víc už není potřeba.
Přesně takhle může jednou vypadat i hraní her. Už žádné krabicové verze, ba ani digitální kopie, které budete muset instalovat na domácí počítač či herní konzoli a řešit případné problémy s kompatibilitou a výkonem. Jediné, co opět bude potřeba, je příslušná aplikace v televizi, ovladač a připojení k internetu. Plus mít samozřejmě zaplacenou některou ze stramovacích služeb. Nebudou nutné investice do hardwaru, poličky vám už nebudou zaplňovat krabice a nic vám při hraní nebude pod televizí hučet. Navíc odpadne i nutnost cokoliv předem stahovat nebo instalovat.
Ačkoliv podobných pokusů byla už celá řada, či se podobné teprv chystají, Google je první, kdo má s tímto nápadem skutečně velké plány. Herní streamovací služba Stadia se má spustit ve Spojených státech, Kanadě, Velké Británii a části Evropy už tento rok. Předplatitelé tak dostanou možnost si vybrat hru a stiskem jednoho tlačítka se přenést přímo do ní, stejně jako byste zrovna spustili libovolné video třeba na Netflixu. Nemusí ani hrát na televizi, služba Stadia bude kompatibilní s počítači, notebooky, tablety a telefony.
Jak to celé funguje:
Google se chlubí, že připravil výkonné zázemí, které dovolí hráčům přenášet obraz v rozlišení až 4K při 60 snímcích za sekundu, ovšem potenciál tu prý je až na 8K rozlišení při 120 snímcích za sekundu. Současný strop je přitom stále 4K, pro hraní v rozlišení 8K dnes pravděpodobně neexistuje vhodný hardware (tedy alespoň v běžné spotřebitelské sféře), který by nové tituly dokázal obstojně zobrazovat, nehledě na to, že ani samotné hry bez zásahu do konfiguračních souborů tak vysoké rozlišení nepodporují.
Nevýhoda této služby je ovšem naprosto jasná. Pokud máte pomalý internet či nestabilní připojení, budete se potýkat s poklesy v rozlišení obrazu, či pomalou odezvou, což může hry učinit ve většině případů (vyjma snad tahových strategií či karetních her) nehratelné. Třeba populární Counter Strike Global Offensive se na profesionální úrovni považuje při snímkovací frekvenci nižší než 120 snímků za sekundu a latenci nad 50 – 100 milisekund za obtížněji hratelný. A to může být zejména v Česku, kde ještě internet nedosahuje takových kvalit jako jinde po světě, problém.
Teď je samozřejmě ještě trochu brzy předvídat, že by se po streamu hrály i profesionální tituly, většina hráčů bude stream využívat k hraní běžných titulů, kde drobná ztráta rozlišení nebo chvilkové zaváhání budou odpustitelné. Nikdo ovšem zatím netuší, kde je hranice, kdy už se vyplatí mít radši vlastní hardware. Pokud se Googlu povede skutečně přenos her optimalizovat tak, že k hraní bude stačit i pomalejší internet, bude to úspěch. V současnosti se ale hovoří o minimální rychlosti připojení 30MB/s pro hraní ve Full HD rozlišení, což dnes nemá zdaleka každý.
Odhadujeme tak, že první vlna uživatelů po spuštění služby Stadia tam, kde není zcela perfektní optické připojení k internetu, se bude pravděpodobně potýkat s problémy. S tím, jak bude ovšem růst kvalita a rychlost připojení k internetu (čemuž může přispět i spuštění 5G sítí) budou samozřejmě Stadia i další podobné služby více použitelné a nakonec se skutečně hraní může přesunout plně do cloudu a „herní mašiny“ budou minulostí. V dohledné době to však ještě asi nehrozí.