Streamování her od Googlu sklízí kritiku, je plné chyb

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Google spustil svou očekávanou službu Stadia pro streaming her. Místo chvály však přichází jen kritika od prvních majitelů.

Internetový gigant má s herním průmyslem evidentně velké plány. Ačkoliv princip streamování her, kdy se hra vykresluje na vzdáleném serveru a na vaši obrazovku se odesílá stejně jako video není úplně novým nápadem, je to poprvé, kdy se do tohoto konceptu opřel někdo takto zeširoka. A také to podpořil řadou hodně nesmělých plánů.

Google se dále chlubil, že připravil tak výkonné zázemí, které dovolí hráčům přenášet obraz v rozlišení až 4K při 60 snímcích za sekundu, ovšem potenciál tu prý je až na 8K rozlišení při 120 snímcích za sekundu. Oproti například streamování videa je tu ovšem ještě jeden problém: zatímco u videa jde pouze o rozlišení, u herní her je třeba také přičíst odezvu serveru.

Třeba populární Counter Strike Global Offensive se na profesionální úrovni považuje při snímkovací frekvenci nižší než 120 snímků za sekundu a latenci nad 50 – 100 milisekund za obtížněji hratelný. Jenže to co ukázala Stadia krátce po spuštění je už daleko za hranicí hratelnosti.

Část odborné veřejnosti nenarazila na problémy s připojením, ovšem zároveň se ozvalo mnoho takových, kteří ač splňovali požadavek internetového připojení s 50 Mb/s, hodnotili odezvu služby jako naprosto tragickou. Asi nejvýstižnější je si prohlédnout následnou ukázku od reportéra serveru Washington Post:

Odezva však nebyla jediným problémem, se kterým se první hráči setkali. Dalším neduhem je fakt, že streamovaný obsah ve 4K ve skutečnosti nebyl „pravé 4K“, jako spíše 1080p či 1440p obraz, který byl na 4K pouze „vylepšený“ (odborně se tomu říká upscaling, tedy dokreslení obrazu mezi dvěma sousedícími body). Někdy to pramenilo z nedostatku možností samotné hry, jindy zkrátka jako prostředek pro ušetření výkonu a dat. Vznikl tak ovšem kvalitativní rozdíl mezi 4K obsahem přenášením přes Stadii a 4K obsahem, který by vám mohl vykreslit domácí počítač.

V neposlední řadě se pak zcela nepovedl model předplatného a nabízených her, kterých je v současnosti nabízeno kolem třiceti a hlavně je třeba část z nich nad rámec měsíčního předplatného zakoupit v jejich plné „krabicové“ ceně, aby šly hrát (Red Dead 2, Assassins Creed Oyssey a další). A to už je například oproti službě jako Xbox Game Pass totální trapas, když zde sice musíte hrát hry „postaru“ tedy s pomocí vlastního hardwaru, ale neřešíte problém s připojením a hlavně za měsíční poplatek stahujete a hrajete co chcete.

Stadia zkrátka v první vlně zcela pohořela a pokud chce Google celou situaci obrátit, měl by se skutečně pořádně snažit napravit chyby. V první řade vyladit připojení natolik aby byla skutečně garantována stabilní odezva a nedocházelo k „lagům“, a dále pak rozšířit knihovnu či přidat nějaké exkluzivní tituly, které si jinde nezahrajete. Zatím má totiž pouze jeden.

Stadia zatím není dostupná v České republice a nevíme, kdy (a zda vůbec) ji zde Google zprovozní. V zemích, kde už služba funguje, stojí předplatné 10 dolarů na měsíc (asi 230 korun). Příští rok by měl i přibýt režim zdarma, který ovšem omezí rozlišení na 1080p a stále bude nutnost ve službě hry jednotlivě kupovat.

Sdílet.

O autorovi

Komentáře jsou uzavřeny