Víte, kolik letadlo spotřebuje paliva na vaší sedačku?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Nezisková organizace ICCT vydala velmi zajímavou studii, v které zjišťuje, která letecká společnost má nejmenší spotřebu paliva na osobokilometr. Což je odborný termín, sledující náklady leteckých společností.

Schválně zkuste hádat, kdyby to šlo, bylo by ekonomičtější jet z Evropy do New Yorku autem nebo letět letadlem? Tak si to vypočítáme. Z Prahy je to do New Yorku 6 600 kilometrů. Letadlo může zhruba počítat s touto ideální nejkratší vzdáleností, ač v reálu bude trasa delší. I kdyby byla, tak silnice by jistě vedla mnoha oklikami, takže by byla mnohem delší. Ale opět počítejme s tímto základním údajem.

Moderní auto má při jízdě na dálnici v rychlosti 130 kilometrů za hodinu spotřebu zhruba 8 litrů. To nám do New Yorku dává spotřebu 528 litrů paliva a jízdní dobu non-stop 50 hodin. Dopravní letadlo to podle studie nejefektivněji zvládne, přepočteno na jednoho pasažéra či osobokilometr, se spotřebou 150 litrů paliva.

To znamená, že při tomto hypotetickém a maximálně zjednodušeném porovnání je letadlo víc jak třikrát úspornější. Dokonce i nejhorší aerolinka v přehledu dokáže mezi kontinenty přepravit cestujícího se spotřebou 244 litrů paliva na hypotetické trase z Prahy do New Yorku. Samozřejmě, když bude auto plné (čtyři cestující), tak by teoreticky bylo úspornější, ale ve dvou až třech vyhraje letadlo. V praxi bude letadlo vždy úspornější, protože auto by muselo najet mnohem víc kilometrů.

Studie uvádí, že nejefektivnější jsou Norwegian, kteří mají spotřebu 44 osobokilometrů na litr paliva, nejhorší British Airways pak 27 osobokilometrů na litr paliva. Pokud vás zajímají detaily, prostudujte si detailní data, výpočty jsou komplikované a využívají veřejně nedostupná data. Je to však velmi zajímavé čtení.

Třeba o tom, jaká letadla jsou nejúspornější a že výsledky více ovlivnila hustota sedaček než reálná obsazenost. I ta je ale v textu zmíněná a na transatlantických letech se pohybuje přes 80 procent.

Není překvapením, že nejhospodárnější jsou nová letadla jako Airbus A350 nebo Boeing 787. Překvapující je, že naopak propadla (relativně) velká letadla s velkou kapacitou. Ať už starý Boeing 747-400, tak jeho moderní nástupce 747-8 nebo velký Airbus A380. Zde ale může hrát roli nastavená metodika výpočtu, která samozřejmě musí počítat i s nákladním prostorem letadla. Vcelku úsporná jsou i jednouličková letadla, která jsou na transatlantických letech používána stále častěji.

Sdílet.

O autorovi

Komentáře jsou uzavřeny