Před patnácti lety to byl hit, dnes je to kategorie na vymření. MPV jsou přitom nejpraktičtější auta pro každého, kdo má rodinu a nebo vozí nějaký náklad a nechce dodávku. Jenže nejsou hezká.
Stejně jako dodávky neohromí vzhledem, tak ani MPV nejsou krásná auta. Logicky je zde nejdůležitější praktičnost a tu dělá krabicoidní vzhled. Dokud na trhu byly převážně obyčejné vozy: hatchbacky, sedany a kombíky, tak segment MPV kvetl. V nabídce ho měl kde kdo a to v mnoha třídách.
Jenže pak přišla móda SUV a s MPV je konec. Přitom SUV, která objektivně vypadají lépe, praktičnosti MPV nedosahují. Blíží se jim velikostí, ale jen tou vnější. Uvnitř to obvykle není velká sláva s výjimkou největších modelů, které jsou ale drahé a ani tak to není prostorově žádná velká výhra.
Kdo prostě potřebuje prostor, třeba místo na dvě dětské sedačky a ještě jednoho pasažéra na zadní sedadla, musí se poohlédnout v kategorii dodávek. Mnohé se tomuto trendu přizpůsobují a nabízí docela slušné osobní verze. Ale stále to jsou dodávky. No, nedá se nic dělat, trh rozhodl.
Už jsme psali, že Ford odepsal menší MPV B-Max a větší C-Max a Grand C-Max. Jejich výroba už skončila, doprodávají se skladová auta. V nabídce evropské pobočky tak zůstaly jen větší modely S-Max a velké Galaxy. Jenže i ty budou končit. Informuje o tom britský Autocar.
Konec nebude tak rychlý jako u menších modelů, velká MPV by se měla vyrábět ještě rok, možná rok a půl, ale zcela jistě už nedojde na nové modely. Celou řadu MPV u Fordu má podle Autocaru nahradit jediný vůz globálního ražení.
Takže se bude prodávat po celém světě, respektive určitě v Evropě i Severní Americe. Má to být crossover, tedy nějaká varianta SUV, snad v podobě kombi na zvýšeném podvozku, nebo něco podobného. V redakci nás napadá něco jako Subaru Forester. Auto navíc v Evropě nahradí i Mondeo, kterému se také prodejně nedaří.