Nechce se tomu věřit, ale Ford se v USA chce opravdu rozloučit se všemi osobními modely mimo SUV a trucků, tedy pick-upů všech velikostí.
Můžou za to neuspokojivé prodejní výsledky značky a vlastně i ostatních amerických výrobců. Ostatně, když se podíváme na modely, které další americké značky nabízí, je to velmi smutný přehled. Takový Chrysler má pouhé dva modely, z čehož je jedno MPV a jeden letitý sedan. Dodge má jeden sedan a jedno kupé.
U Fordu je aktuálně v nabídce Fiesta, Focus (ale minulá generace, nová už nebude), Fusion – což je Mondeo a velký sedan Taurus. Všechno končí. Asi ne hned, ale postupně. Fiesta je nová, ta asi vydrží nejdéle, Fusion už nedostane nástupce, což dost logicky bude platit i o evropském Mondeu a Taurus je už letitý model, takže jeho konec je logický a nástupce opět nebude. Ford má v nabídce ještě C-Max, o tom zdroje zatím mlčí, ale to je MPV a v nabídce je už jen loňský modelový rok. U Fordu tak zbudou dva sedany u luxusní značky Lincoln. Tedy snad.
Třetí do americké party General Motors má nabídku nejpestřejší a většina modelů jsou v nové generaci. Takže asi ještě chvíli vydrží. V nabídce jsou malé modely Spark a Sonic a nové sedany Cruze, Malibu a Impala. Jenže i General Motors má v plánu nabídku osekat, prý skončí šest modelů. Týkat se to má i zmíněného Cruze a Impaly, tedy nových aut. Další čistka proběhne u prémiových značek Buick a Cadillac. Zmizí LaCrosse, respektive XTS a CT6. Poslední je opět nový model. Některé z nich přežijí alespoň v Číně.
Ano, SUV a pick-upy, v USA obvykle v plnotučné verzi zvané trucky zůstávají. Trucky patří mezi nejprodávanější auta už desetiletí a SUV prostě táhnou. Ale pozor, prodávají se samozřejmě i sedany. Jenže ne od amerických firem.
Sedmá je Toyota Camry, osmá Honda Civic, desátá Toyota Corolla, dvanáctá Honda Accord, patnáctý je Nissan Altima a sedmnáctý Nissan Sentra. Zajímavostí je, že nejprodávanější Ford F150 si odvezlo 450 000 zákazníků, z uvedených sedanů nejprodávanější Camry si odvezlo jen necelých 180 000 zákazníků. Tolik data z první dvacítky modelů v USA za rok 2018.
A co z toho plyne pro nás? Bude to podobné. SUV a různé crossovery už teď vytlačují běžné hatchbacky a sedany. Asi to nepůjde tak rychle jako v USA, ale trend je jasný. A nevypadá to, že by se měl v nejbližší době změnit a to ani v případě elektrických a jiných aut.