Monstrózní upravená terénní auta jsou oblíbeným soustem milionářů z Arabského poloostrova a také redaktorů motoristických časopisů. Většina jich pochází z USA, ale známý je třeba i Mercedes G s třetí nápravou přímo z továrního vývoje. Už jsme viděli i ruská monstra, ale české?
Jenže ono existuje. Značka se jmenuje Bureko a rozhodně to není žádný start-up s mlékem na bradě a jedním návrhem z grafického programu. Bureko už nějaký čas monstrózní stroje vyrábí. Kde je prodává, netušíme, my jsme zatím na silnici žádný neviděli, ale možná je to tím, že se v okolí Budějovic pohybujeme jen výjimečně.
Bureko sídlí v obci Homole, což je v podstatě předměstí Českých Budějovic. První modely značky byly postavené na dnes již neexistující značce Hummer. Menší model s dvěma nápravami a monstrum se znakem náprav 6×6. Tyto modely už nekoupíte, Bureko má teď jiného koně.
Jmenuje se jednoduše New Bureko 6×6, takže opět je to monstrum s trojicí náprav a pohonem všech šesti kol. A stejně jako u původních modelů i zde si jihočeská firma vypomohla prověřeným základem. Místo Hummeru tentokrát posloužil jako základ pick-up Chevrolet Silverado. Ale na první pohled to moc poznat nelze, zpředu to spíš opět vypadá na Hummer.
Maska je prostě svébytná a připomíná terénní legendu nebo možná i Jeep. Ale to je jedno, brutálně auto rozhodně vypadá a to ze všech stran. Bureko ke standardní zadní nápravě přidalo druhou a zajistilo přenos pohonu i na ní. Což není úplně snadné, ale povedlo se.
Silverado prošlo ještě dalšími úpravami a to jak zvenku, tak uvnitř. Kdo by chtěl, může se spokojit se základním sériovým 6,2 litrovým osmiválcem s 415 koňmi. Kdo nemusí šetřit, může se značně rozšoupnout. Bureko nabízí několik úprav, které pod kapotu dostanou až 1 000 koní. Poslouží k tomu motory GM s objemem 6,2 a 6,8 litru, tedy běžné motorizace značky, zde ovšem s několika úpravami.
Úpravy zahrnují přidání kompresoru a další úpravy. V nabídce jich je hned několik s výkonem od 600 až po uvedených 1 000 koní. Za to vše se samozřejmě musí zaplatit a New Bureko 6×6 není laciné auto. Základní varianta vyjde na zhruba dva miliony korun, maximální verze ale klidně na víc jak dvojnásobek.