Na světové trhy pomalu, ale jistě míří nový Oculus Quest 2, který tak trochu obrátil trh s virtuální realitou naruby. Je výhodný, všestranný a pod záštitou internetového gigianta. Jenže to je i jeho hlavní problém.
Když se řekne virtuální realita, spousta lidí si představí drahou zábavu pro pár nadšenců. Jenže o tuto technologii se už nějakou dobu zajímá internetový gigant Facebook, který má i vlastní modely brýlí. Poslední model s názvem Quest 2 je opravdu velice dobře vybavený, ovšem zároveň také překvapivě levný.
Brýle jsou totiž vedle klasické funkce propojení s počítačem schopny také fungovat samostatně: mají totiž veškerý vlastní hardware i baterii. Jejich výpočetní výkone je zhruba na úrovni prémiového smartphonu, baterie pak postačí na zhruba dvouhodinový provoz. Stejně koneckonců fungoval i předchůdce.
Quest 2 ovšem zásadně vylepšuje integrované displeje, které mají nyní výrazně lepší rozlišení s 1832 x 1920 pixely na oko. Místo OLED panelu je tu sice trochu obyčejnější LCD, ovšem obnovovací frekvence už jde v některých případech nastavit na poměrně přijatelných 90 Hz (namísto 72 u předchůdce).
Oculus Quest využívá zabudovaných senzorů pro sledování dvou ovladačů, můžete však místo nich využít i vaše ruce (zatím v experimentálním režimu). Brýle jsou nabízeny buď ve verzi s 64 GB prostoru, nebo s 256 GB. Záleží jen na vás, zda budete brýle plnit aplikacemi a multimediálním obsahem, nebo je budete spíše propojovat s počítačem a hrát obsah skrze něj.
To totiž Quest 2 také umí. Ale pozor, přibalený kabel je moc krátký a musíte si tak obstarat nějaký s dobrými parametry a obstojnou délkou, doporučují se alespoň 3 metry. Quest 2 stojí pouhých 349 eur za základní verzi, byť v Česku není oficiálně dostupný a přeprodejci si za něj řeknou o dost více: cena začíná na 12 490 korunách. První modely by měly na český trh doputovat v prosinci.
Tak kde je ten háček? Pokud jste nový uživatel, musíte mít účet na sociální síti Facebook, bez ní prakticky brýle nemůžete používat. Stávající uživatelé jsou pak v podstatě donucení migrovat ze stávajících samostatných Oculus účtů do těch na této sociální síti. Od roku 2023 už to bude povinnost. Spousta uživatelů se s tím ovšem nehodlá smířit.
Od Facebooku je to trochu podpásovka, obzvláště pokud přihlédneme k tomu, že pokud vás Facebook na této síti zablokuje, ztratíte přístup i k vašim brýlím a veškerému obsahu, který v nich máte. Musíte se tak v podstatě na Facebooku chovat slušně, jinak vám deaktivují produkt za tisíce korun. A to už má poměrně blízko k takové malé digitální diktatuře. Vyplatí se to za levný a výkonný headset tolerovat?