Doletí kufr? Jak je to s kufrem při přestupu

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Doletí se mnou i můj kufr, když přestupuju? Na to můžeme odpovědět krátce: možná ano, možná ne. A nebo můžeme odpovědět detailně a do toho se dnes pustíme. Ono to totiž tak jednoduché není.

S přestupem se létá především mimo Evropu, ale i na starém kontinentu se najde dost tras, na kterých je nutné přestoupit. Třeba kvůli ceně, kdy letenka do Barcelony vyjde nejlevněji nikoliv přímo ale třeba s Lufthansou přes Mnichov. S příručním zavazadlem je to snadné, to máte u sebe a doletíte s ním až do cíle, pokud ho někde nezapomenete. V tom případě ale těžko poradíme.

Takže začněme tím nejjednodušším. Pokud máte celou cestu na jedné letence, mělo by to být bez starostí. Zavazadla vám odbaví až do cíle. Ale i v tomto případě existují výjimky. Vždy, když poletíte přes USA nebo do USA s přestupem na území států (Praha – New York – Los Angeles), tak kufr doletí jen na první letiště ve Spojených státech. Tam si ho vyzvednete a odbavíte na příští let. To při tranzitu znamená, že opustíte tranzit a vstoupíte na území USA. Což vyžaduje platné vízum nebo ESTU. Při cestě do USA to je logické, při přestupu třeba do Jižní Ameriky to může způsobit problémy. Ale to už je jiný příběh.

Někdy se stane, že z nějakých – obvykle provozních – důvodů nelze zavazadlo odbavit až do cíle, i když máte let na jedné letence. Ale je to výjimečné a v podstatě problémy s tím vzniklé musí řešit letecká společnost.

A teď ty komplikovanější případy. Pokud máte let na více letenkách, třeba na jedné Praha – Bangkok a na druhé Bangkok – Kuala Lumpur, tak záleží, s kým letíte. Pokud jsou obě společnosti ve sdružení IATA, tak je situace lepší a pokud jsou ve stejné alianci, tak máte napůl vyhráno. Naopak, pokud jeden z přepravců v IATA není, což platí pro většinu low-costů, tak máte v podstatě smůlu. Ale pojďme se na to podívat podrobněji.

První varianta, tedy dvě letenky a obě s klasickou aerolinkou, v našem případě cesty Praha – Bangkok – Kuala Lumpur, třeba s Emirates a Malaysia Airlines, je splněna podmínka obou společností v IATA. Ty mají propojené systémy a dokáží zavazadlo odbavit až do cíle. Ale pozor, není to povinnost, musíte si o to říct, a už na odbavení ukázat druhou letenku. Vykřičet si to nemůžete, ale velmi často se to podaří zařídit. Má to svou výhodu, při krátkém přestupu není nutné opouštět tranzit, palubní lístek na další let si vyřídíte na tranzitní přepážce a kufry budou automaticky přeloženy. Někdy vám dají palubní lístek už při odbavení.

Pokud jsou obě společnosti v jedné alianci (v našem případě třeba KLM a Malaysia Airlines), je to snazší, tedy obvykle je obsluha check-inu ochotnější. Opět musíte ukázat letenku na další let a opět to není povinnost. Takže milé vystupování a slovíčko prosím se vyplatí použít.

Poslední případ, kdy jeden nebo více letů provozuje některá low-costová společnost, je nejproblematičtější. V principu je nutné kufr vždy odbavit, což znamená, že si musíte na přestup dát dostatečnou rezervu. O tom jsme ostatně psali zde. Výjimky existují, třeba Ryanair nebo některé další low-costy v rámci své sítě nabízí garantovaný přestup, ale to je opravdu neobvyklost v systému. Prostě když třeba v našem případě poletí poslední segment Bangkok – Kuala Lumpur nějaký low-cost, tak si prostě budete muset kufr znovu odbavit. Což podobně jako v USA znamená vstup na půdu daného státu. Nejenom že to zdržuje, ale může nastat problém s vízem.

A ponaučení na závěr? Dobře plánujte a spočítejte si všechny varianty. Nejlevnější letenky se mohou ve finále prodražit. Mimochodem, třeba na linkách do a z USA jsou už v drtivé většině nejlevnější tarify bez zavazadel. O tom ale podrobněji zase příště.

Sdílet.

O autorovi

Komentáře jsou uzavřeny