Kupujete letenky podle hodnocení aerolinek? Tak pozor!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Velká část cestujících, možná většina, se při výběru letenky řídí cenou a vhodným trasováním (přestupy). Pokud však nejsou cenové rozdíly velké a nabízené trasy se také příliš neliší, přichází na scénu hodnocení kvality konkrétní aerolinky a třeba i letišť.

Podobných hodnocení je víc, pokud pomineme ryze uživatelské recenze, které jsou třeba u hotelů docela relevantní, tak u leteckých společností to už tak neplatí. Proto tu jsou nezávislé, nebo aspoň nezávisle se tvářící hodnocení společností, které se na to specializují.

Všeobecně je ve světě nejznámější hodnocení Skytrax od britské společnosti, které funguje nejdéle. Jenže v poslední době to vypadá, že Skytrax si z cestujících dělá srandu a z leteckých společností rukojmí. A co se stalo? Jak upozornil server Onemileatatime, tak turecká společnost Turkish Airlines přišla o hvězdičku a stala se z ní tříhvězdičková společnost.

Dodejme, že škála je od jedné do pěti hvězdiček a ty společnosti, které mají pět hvězdiček, se s tím samozřejmě rády chlubí. A není jich moc. Z Evropy dlouho žádná, nově pak Lufthansa. A i to je součástí příběhu.

Kdo nemá s Turkish Airlines zkušenosti, tak může poznamenat, že tři hvězdičky jsou fajn. Stejné hodnocení má například Ryanair nebo Easy Jet. A kdo nemá zkušenost s Lufthansou, tak si může říct, to bude luxus. Jenže kdo cestuje pravidelně a zná obě společnosti, tak si nestačí ukroutit hlavu.

Turkish totiž pravidelně vyhrávají ceny za nejlepší regionální aerolinku, dokonce vyhrávají i ceny za nejlepší servis v Evropě. A ano, jejich servis je opravdu velmi dobrý. Třeba i na regionálních letech podávají v ekonomické třídě jídlo a jejich rozestup sedaček je velmi slušný. Tak proč mají mít hodnocení jako Ryanair, který v podstatě nenabízí vůbec nic?

To je právě záhada, na kterou Skytrax nedal kloudnou odpověď. Stejně jako na dotazy médií, proč Lufthansa dostala pět hvězd, když její servis tomuto hodnocení rozhodně neodpovídá. V tomto druhém případě bylo ocenění vysvětleno tím, že Lufthansa nabízí konzistentní produkt a to včetně paluby letadel 777x. Co na tom, že první takové letadlo společnost dostane nejdřív příští rok.

Prostě od této chvíle berte hodnocení Skytraxu s rezervou, či lépe s velkou rezervou. Podle všeho se na hodnocení promítá spolupráce konkrétních společností s firmou, která žebříček vydává. Primárně se totiž živí poradenstvím a konkrétně Turkish jí koncem loňského roku vypověděly smlouvu. A nebyla to jediná společnost, takže hvězdičky asi budou mizet i jinde.

Další žebříček tvoří společnost Airhelp, která má alespoň transparentní kritéria. Jsou tři: dochvilnost, kompenzace a spokojenost zákazníků. Jelikož se však Airhelp živí vymáháním kompenzací, tak i zde je nutné brát hodnocení s rezervou.

Sdílet.

O autorovi

Komentáře jsou uzavřeny