Může ve službě létat devadesátileté letadlo? Ano, může

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Ne, nebojte se, na běžných linkách se s takovým dědečkem nepotkáte. Aktuálně se u renomovaných leteckých společností jen stěží setkáte s letadlem starším 35 let. A i to je extrém, obvykle poletíte mnohem mladším strojem. Ovšem armáda provozuje i mnohem starší kusy.

Řeč je o strategickém bombardéru Boeing B52. Ten má přezdívku stratosférická pevnost a je to doslova impozantní stroj. Na délku měří skoro 50 metrů, rozpětí má dokonce přes 56 metrů, maximální rychlost je přes 1 000 km/h, dostup až 15 000 metrů a dolet až 16 000 kilometrů. Letadlo pohání osm motorů a produkční kus poprvé vzlétl v roce 1952.

Ano, čtete správně, v roce 1952. Prototypy se do vzduchu dostaly ještě o něco dřív a celý design začal vznikat v roce 1948, tedy tři roky po druhé světové válce. Aktuálně tak od začátku produkce B52 uplynulo 67 let. A letadlo je stále v provozu, samozřejmě u americké armády. Ovšem nikoliv ty nejstarší kusy. Ve službě jsou modely B52H, což je poslední vyráběná verze s jinými motory. Vyráběla se v letech 1961 až 63.

I tak jsou dnes 56 až 58 let stará. Už to je samo o sobě impozantní, ale u armádních strojů zase ne tak výjimečné. Jenže B52H se do důchodu nehrnou, naopak. Aktuálně americké letectvo využívá v aktivní službě 58 strojů a dalších 18 vede v záloze. A velká část z těchto letounů se dožije ve službě i roku 2050.

To znamená, že na konci aktivní kariéry bude letadlům téměř 90 let. Což je neuvěřitelné. Ovšem pozor, už v současném stavu to nejsou stroje jako když vyjely v roce 1962 z výrobní linky. Prošly mnoha úpravami a další je čekají, aby i za 30 let splňovaly požadavky na aktivní službu.

To znamená, že dostanou novou avioniku, radary, zbraně a tak dále. A především dostanou nové motory. Což je zajímavý příběh. B52 má osm motorů! Jsou na čtyřech pylonech po dvou. Tak to bylo vždy, akorát od verze B52H, o které je řeč, jsou v pylonech motory Pratt & Whitney TF33 P-3. To je vojenská verze legendárních motorů PW JT3D, které poháněly mnohá dopravní letadla až do devadesátých let.

Původně se předpokládalo, že osm starých motorů, značně neúsporných a hlučných bude nahrazeno čtveřicí moderních motorů s velkým obtokovým poměrem, tedy takových, jaké se dnes montují na moderní dopravní letadla. Jenže armáda nakonec chce stejnou konfiguraci, tedy osm menších motorů. O zakázku se budou snažit přetahovat všichni velcí dodavatelé, někteří t ozkusí s motory pro bizjety, tedy soukromá proudová letadla, původní dodavatel asi nabídne inovovanou variantu původních motorů. Ale to ještě není rozhodnuto.

V každém případě je B52 legenda nebes. Pokud si ji chcete prohlédnout, tak jich je po světě vystaveno několik. V Evropě je jedno letadlo v britském Duxfordu, nejvíc jich je k vidění v USA. Třeba v Tucsonu si ji můžete obcházet dle libosti.

 

Sdílet.

O autorovi

Komentáře jsou uzavřeny